Overzicht Evangelie
De achtste dag | De zevende dag rust God van het gedane werk. Hij voltooit ook het leven van deze mens. Dit is een stukje uit het Eerste Testament (geen evangelielezing) maar er is wel een homilie aan gekoppeld. | |
Wijzen zoeken Jezus | De wijzen zoeken Jezus eerst in Jeruzalem maar vinden hem op een bescheiden plaats in het kleine Betlehem. De mens van wie wij afscheid nemen, ging het niet ver zoeken. Het geluk en de taak lagen binnen handbereik. | |
Zaligsprekingen | Jezus spreekt de mensen toe en belooft hen gelukzaligheid. Tegelijk spreekt Hij over de grondhouding van zijn leerlingen en volgelingen. | |
Maak je niet bezorgd | God zorgt voor vogels en bloemen; hoeveel méér dan voor de mensen. Het mag een troost zijn dat God méér doet voor de mensen: Hij schenkt ons zijn eigen Zoon en laat deze overledene in zijn verrijzenis delen. | |
Jezus geneest twee blinden | Twee mensen die zoeken en niet vinden en zien, worden door Jezus bevrijd. Deze overledene zocht en vond niet de zin van haar/zijn bestaan. God zal deze blindheid genezen. | |
Ga zeggen wat je hoort en ziet | Jezus toont "grote tekenen" aan de leerlingen van Johannes de Doper. Wij zien de aanwezigheid van de Messias in de "kleine tekenen" van hoop, moed en vertrouwen in de mens van wie wij afscheid nemen. | |
Mijn last is licht en mijn juk is zacht | Jezus voorkomt het lijden niet; Hij draagt het mee; Hij lijdt mee. Jezus draagt het lijden van deze overleden mens mee en Hij verlicht de last dat wij zin 'moeten' geven aan lijden en dood. Jezus is de zin! | |
De man met de misvormde hand wordt genezen | Jezus vult aan wat de mens met de verschrompelde hand ontbreekt. De mens van wie wij afscheid nemen, was onvolledig sedert het overlijden van man/vrouw. Jezus zal haar/hem helen en hen samen leven geven. | |
Het onkruid tussen de tarwe | God oordeelt anders over goed en kwaad. Zijn zorg gaat vooral naar het goede. Deze mens heeft misschien 'anders' gekozen'. | |
Uitleg over het onkruid tussen de tarwe | De Heer vraagt voor het goede te kiezen, zonder angst voor het kwade. De vrije keuze tussen goed en kwaad is met ons mens-zijn verbonden. Deze mens leerde onderscheiden, zonder angst voor het kwade. | |
De schat en de parel in de akker | Het rijk Gods is de plaats waar Gods liefde gebeurt. Dat is het kostbaarste bezit. De mens van wie wij afscheid nemen, vond de parel van Gods liefde in zijn/haar relaties en had daar alles voor over. | |
Jezus wandelt over het water | De zwalpende leerlingen zijn model voor de zwoegende gelovige(n). Deze mens was een zoekende gelovige. De Heer komt hem/haar nu tegemoet om te redden. Wie gelooft kan op de Heer rekenen. | |
Vijf dwaze en vijf verstandige bruidsmeisjes | Waakzame mensen hebben deel aan het feest van het rijk Gods. Deze mens was waakzaam op de onverwachte komst van de Heer. In de vele kleine kansen van het leven, heeft zij/hij liefde gedeeld. | |
Wanneer zagen wij U?... | De nadruk ligt niet helemaal op het oordeel, de straf. De Heer vraagt dat wij hem zien en dienen. De mens van wie wij afscheid nemen, heeft de Heer opgemerkt en herkend in de mensen om zich heen. | |
Jezus verschijnt aan de vrouwen bij het graf | De tegenstelling tussen het beven van de aarde en de woorden "Wees niet bang" valt op. Het overlijden van deze mens doet onze wereld schudden. De Heer komt hem/haar en ons allen geruststellend tegemoet. | |
Ik ben met jullie | Jezus belooft ons zijn nabijheid. Dat is troostvol en bemoedigend. De wereld van deze mens is ten einde. Toch blijft de Heer met haar/hem en schenkt nieuw leven, een nieuwe wereld van een andere tijd. | |
Iemand met gezag | Jezus heeft gezag en macht over het kwade. Deze vrouw/man sprak en handelde met gezag. Toch was liefde de voornaamste eigenschap. Zij/hij wilde altijd het goede. | |
Genezing van iemand die aan huidvraat leed | Huidvraat was oorzaak van uitsluiting. Jezus geneest het lichaam én het sociale weefsel. Deze mens was getekend door het leven (lichamelijk en/of emotioneel en/of psychisch). Jezus geneest haar/hem helemaal. | |
Door vier mensen gedragen | Jezus geneest de lamme man bij het zien van het geloof van de dragers. Deze mens heeft anderen ondersteund en gedragen. Haar/Zijn geloof heeft anderen aangespoord goed te leven. | |
Jezus' moeder en broers | Jezus is tussen de mensen als zijn Moeder en zijn broers hem opzoeken. Ze zijn bezorgd en willen hem 'zien'. Jezus verwijst naar de mensen om hem heen. Zij die Gods wil doen en liefde beleven, zijn zijn 'moeder' en zijn 'broers'. Deze mens heeft Gods wil zo goed mogelijk gedaan. | |
De zaaier | Treffend zijn: de overvloed van het zaad (bewust deels verspild) en de zaaier (Jezus zelf). De dood confronteert ons met onze eindigheid. Maar zelfs het kleine in ons wordt door de Heer tot overvloed gemaakt. | |
Terwijl de boer slaapt | Met deze parabel vraagt de Heer vertrouwen. De mens van wie wij afscheid nemen, heeft veel in het verborgene gedaan, zonder er op te rekenen de oogst te zien. Een gelovige die vertrouwt dat God voltooit. | |
Laten we oversteken | De ergste storm die ons kan treffen is de storm van de dood. De Heer zal die stillen. Deze vrouw/man heeft altijd vertrouwen gezocht en gevonden in de Heer die ons zelfs in de ergste storm nabij is. | |
Genezing van een vrouw die aan bloedverlies leed | Een onreine vrouw raakt Jezus aan: dubbel erg. Jezus prijst haar omwille van haar vertrouwen. Iedere mens kan zich naar de Heer keren. Wij dragen deze mens aan hem op. Hij zal nieuw leven geven. | |
Een eenzame plaats waar mensen Jezus opwachten | Jezus wil met zijn leerlingen alleen zijn en tot rust komen. Als Hij de mensen ziet met hun (geestelijke) honger, voelt Hij medelijden en begint te onderrichten. | |
Jezus geneest een blinde | Jezus leert een man zien waar het op aankomt. Hij leert hem naar de mensen kijken. De mens van wie wij afscheid nemen, kon dat. Zij/Hij merkte op waar zij/hij dienstbaar kon zijn en het geluk van anderen kon bevorderen. | |
Boodschap van de engel aan Maria | Het leven verloopt niet rechtlijnig. Ook Maria moest haar leven aanpassen. Zij herkent Gods uitverkiezing en zegt 'Ja'. | |
De vlakterede | Jezus geeft belangrijke aanwijzingen voor een leven als zijn leerling. De mens van wie wij afscheid nemen heeft in kleine dingen Jezus nagevolgd en was gericht op het geluk van anderen. | |
Jezus raakt de dood aan | Bij de stadspoort van Naïn ontmoet de groep van het leven (met Jezus in het midden) de groep van de dood (met een weduwe die haar enige zoon begraaft in het midden). Jezus die altijd onderweg is, houdt halt. | |
Broodwonder | Jezus gebruikt weinig om een teken van Gods overvloed te geven. Wat we in onze rugzak hebben, kan weinig lijken. Deze mens was bereid het te delen. De Heer maakt het tot een wonder van overvloed. | |
Barmhartige Samaritaan | Je wordt de naaste van degene die je een dienst kunt bewijzen. De kans daartoe is soms klein en onverwacht. Jezus vraagt dat we elke kans grijpen om goed te doen, ook al zijn we vreemden voor elkaar. | |
Jezus bij Marta en Maria | Jezus wil dat wij ons moment kiezen: inkeer en inzet wisselen af. Deze vrouw/man heeft zich vanuit een verzorgd en gevoed innerlijk leven, voor andere mensen en de samenleving ingezet. | |
Vraag en er zal je gegeven worden | Jezus vraagt vertrouwen in de Vader. Bid en vraag, en Hij zal je verhoren. De overledene vertrouwde op God. Zij/Hij wist wat je van hem kunt verlangen en hem kunt vragen. Hij zal dat vertrouwen niet beschamen. | |
De heer die thuiskomt van de bruiloft | Jezus heeft het niet over een genadeloze controleur maar over de altijd aanwezige Vader die van ons houdt. Deze mens was gericht op het geluk van anderen en heeft zo de Heer vaak onthaald. | |
De kromgebogen vrouw opgericht | Door een geest kromgebogen: Jezus bevrijdt en geneest lichaam en ziel. De mens van wie wij afscheid nemen, is in de greep van de dood. De Heer zal haar/hem oprichten en leven schenken. | |
De nauwe deur | God maakt onderscheid: mensen die hem toegewijd zijn en anderen. Deze vrouw/man was een gelovige christen. God zal haar/hem kennen en de deur wijd opendoen. | |
Jezus redt altijd | Sabbat of niet, een mens in nood kan altijd op Jezus rekenen. Zo was deze vrouw/man altijd paraat om te helpen, te ondersteunen en bij te staan. | |
Onnutte knechten | Jezus stelt de verhoudingen duidelijk: God is de heer; wij zijn de knechten (dienaars). De mens van wie wij afscheid nemen, was altijd bezig, actief. Maar ook bewust dat het leven van God komt en is. | |
Het rijk Gods binnen handbereik | Het rijk Gods is dichtbij. Het is te vinden in deze wereld, zelfs in lijden en tegenslag. De mens van wie wij vandaag afscheid nemen, was geen wereldveroveraar. Zij/Hij was groot in de kleine gang van het gewone leven. | |
Het oog van de naald | Zoals het leven ons soms voor moeilijke keuzes plaatst, zo is het moeilijk de keuze voor Jezus een leven lang vol te houden. Deze mens heeft voor moeilijke momenten gestaan maar koos steeds voor het leven. | |
Zacheüs vindt zin in zijn leven | Zacheüs mist een dragende grond, een bodem waar alle stukjes van zijn leven tot een zinvol geheel bijeenkomen. Dan komt Jezus langs. "Ik wil bij jou te gast zijn," zegt Jezus. En Zacheüs wordt een andere mens. | |
De vrouwen gaan 's morgensvroeg naar Jezus' graf | In de moedeloosheid van het verdriet, begint het geloof te groeien dat Jezus leeft. Ook al worden wij nu door verdriet overmand, laten we ons niet afsluiten en opsluiten maar hopen. Jezus leeft ook voor ons. | |
Emmaüs | De lange levensweg brengt ons langs onverwachte ontmoetingen met de Heer. Deze mens was zoekend en heeft de Heer vaak ontmoet en in haar/zijn huis en hart uitgenodigd. | |
Vrede | Ons eerste woord zal vrede zijn omdat na zijn verrijzenis Jezus' eerste woord aan de leerlingen "vrede" was. We nemen afscheid van iemand die altijd vrede en het goede wilde voor anderen. | |
Proloog | Johannes schrijft later dan de andere evangelisten. Zijn kerstevangelie is dan ook "geestelijker" en poëtischer. In de kersttijd is iemand gestorven. Gods Woord zal in haar/hem opnieuw geboren worden. | |
Wijnwonder te Kana | Jezus doet een wonder van overvloed omdat iedereen doet wat Hij vraagt. Gods overvloed van liefde kan zichtbaar worden in onze inzet voor elkaar. Deze mens deed dat: zij/hij zal overvloed ontvangen. | |
Gesprek bij de bron | Een vrouw, een vreemde vrouw: Jezus steekt grenzen over. Deze mens liet zich niet afschrikken om naar andere mensen te gaan en van hen daadwerkelijk te houden. | |
Ik zal hen doen opstaan | Jezus ziet het als zijn zending om alle mensen te redden en tot eeuwig leven te brengen. Wie deze mens ook is, Jezus' belofte geldt ook haar/hem. | |
De goede herder | God heeft het goede voor met zijn volk en met elke mens. Wij vertrouwen deze mens toe aan de zorgen en de liefde van de goede Herder die zijn schapen veilig thuisbrengt. | |
De opwekking van Lazarus | Jezus wekt Lazarus tot leven. Hij schenkt hem aan zijn zussen terug. | |
De stervende graankorrel | Jezus is de stervende graankorrel bij uitstek. Zijn leven brengt veel vruchten voort. Deze mens heeft helemaal voor anderen geleefd. De Heer zal zijn leven vruchtbaar maken. | |
De voetwassing | We zijn op het einde van Jezus' leven. Tijdens de laatste maaltijd met zijn leerlingen, stelt Jezus een belangrijk teken van dienstbaarheid. De eucharistie vieren en dienstbaar zijn horen bijeen. | |
Heb elkaar lief | Jezus' opdracht is gemakkelijk uit te spreken maar niet zo eenvoudig vol te houden. Deze vrouw/man was helemaal liefde voor het gezin, voor de buren en familieleden. | |
De weg, de waarheid en het leven | Wij geloven dat Jezus' waarheid een weg ten leven is. Deze mens heeft zo goed mogelijk Jezus' weg van gegeven liefde gevolgd. Dat is de waarheid van haar/zijn leven. Zij/Hij zal leven vinden. | |
Mijn vrede geef Ik jullie | Jezus' vrede verschilt van de wereldse vrede. Wij bidden dat deze mens de vrede van de Heer mag vinden. Die is sterker dan de macht van de dood. | |
Heb elkaar lief | Jezus geeft zijn leven voor zijn vrienden. Grotere liefde is er niet. Hij vraagt dat wij Gods beleven: Heb elkaar liefde. Deze overledene heeft dat zo goed mogelijk gedaan. | |
De kortste dialoog | "Maria" "Raboeni": twee woorden, twee namen en er is herkenning. Jezus kent ook deze mens. En zij/hij zal Jezus herkennen als Hij de naam van deze mens uitspreekt. Zij/Hij zal leven. | |
De wonderbare visvangst | Jezus zorgt voor zijn leerlingen die de draad terug willen opnemen. Hij roept hen om "overvloedmensen" te zijn. Wij ervaren in ons verdriet schaarste. De Heer schenkt deze overledene overvloed van leven. |
© Pastorale Zone Effata - 2012-2021